pondělí 27. července 2015

AFRIKU NEZMĚNÍŠ, AFRIKA ZMĚNÍ TEBE (Zuzi)


Jelikož jsem nedávno strávila pár měsíců v JV Asii, od prvního momentu - výstupu na letišti v Daru - na mě dýchá velmi podobná atmosféra....Já to prostě miluju - jen tak pozorovat a vstřebávat tu jejich kulturu!! Být v Tanzánii - v nitru Tanzánie - je pro mne obrovský zážitek a já si to tu užívám každičký den!! Život v našem sirotčinci bych přirovnala k dlouhodobému táboru. Je tu parádní atmosféra, děcka si hrají, pomáhají si navzájem, společně jedí, společně se učí. Rychle jsme se všichni skamarádili a navzájem se obohacujeme. My je učíme anglicky a hrajeme s nimi hry, které tu neznají. Oni nás naopak učí svahilsky a nevědomky nás seznamují s místním životem – třeba i tím, že nám po večerech hrají divadlo..
Hned druhý den pobytu jsem navštívila místní střední školu Jakaya v nedalekém městečku Mswiswi, kde mi Chris dohodl práci: učitelka biologie. Všichni tu na mne jsou moc milí, nejen učitelé ale i žáci. Váží si netradičních forem výuky a na jejich tvářích nejde přehlédnout, že si to velmi užívají. Mě netěší jen ten jejich úsměv a rozzářená očička vždy když vejdu do třídy, ale hlavně ten pocit, že je dokáži něco naučit a že si to pamatují, ačkoli je to někdy pěkný oříšek. Všechny předmětu jsou na středních školách vyučovány v angličtině (nedokážu si představit stejný systém u nás v CR, já bych propadla), takže někteří studenti bojují nejen s obtížností probírané látky, svou roli hraje i jazyková bariéra. Ale nakonec se vždy pochopíme - pantomima je mým každodenním společníkem. Také mě pobavilo učit první pomoc při úrazu elektrickým proudem ve škole, kde elektřina neexistuje (no ale v osnovách to mají – a osnovy se musí dodržovat). Studenti jsou naprosto vychovaní a mají úžasnou disciplínu, učitel je zde pánem a oni ho velmi respektují. Když jsem na vlastní oči viděla fyzické tresty, které tu jsou na denním pořádku (často za pozdní příchody, za nesplněný domácí úkol atd atd), zvažuji myšlenku, zda jde opravdu o respekt k učitelům nebo spíše o strach z nich. Mrazí mě z toho po zádech – ale bohužel to kolegy odnaučit nedokážu. K mému překvapení tu mají na středních školách velmi podobné osnovy jako na našich českých školách – takže žádná flákačka, ale kvalitní vzdělání.






Po pár dnech učení jsme s kolegy učiteli a s panem ředitelem zašli na pivko. No teambuilding je důležitý všude na světě!! :-) Navzájem se vyptáváme na všemožné otázky: na školní systém..platy učitelů..jejich postavení ve společnosti..pak také na oblíbená jídla (pozn. Jak může být oblíbené jídlo UGALI opravdu nechápu!! Tuhá kukuřičná kaše. Bez chuti. Jíst se to dá, zasytí to - ale proč zrovna oblíbené??!!) Pak přichází mé náročnější otázky: Proč mají černoši bílé dlaně a chodidla? První odpověď byla, že to je od práce. ALE narozené dítě má prý také bílé dlaně a chodidla - a to ještě k práci nepřičuchlo. No tak dostávám druhou odpověď, na které se shodují všichni kolegové: No přece proto, že nás Bůh všechny stvořil jako bělochy a bílé dlaně a chodidla jsou pozůstatkem. Jeden kolega to hned potvrzuje svou jizvou a povídá: "vidíš? Když se říznu, jizva je vždy bílá. To dokazuje, že jsme ve skutečnosti bílí." Má další otázka je zodpovězena velmi rychle. Ptám se, proč hází odpadky bezmyšlenkovitě na zem. Uvádím konkrétní příklad: na cestě z Daru do Mbeya cestující dopili vodu a prázdnou pet lahev prostě vyhodí z okénka. Odpověd: „A kam by ji asi měli vyhodit, když v autobusu nejsou koše?“ No tady se prostě spousta věcí neřeší..nejen odpadky..ekologie..ale ani čas se tu neřeší. Přijít o hodinu nebo dvě později je naprosto normální – a to i pro učitele, kteří tím zmeškají svou výuku..nahradí si to prostě jindy..třeba v sobotu…(i když se o víkendu do školy nechodí)..větu „tady jsi v Africe, tady se čas neřeší“ slyšíte denně. Na vše se dá zvyknout, vše vám přijde za chvíli úplně normální. Takže jestli chcete poznat tu pravou Afriku, sbalte kufry a přijedte sem: at uz „s“ nebo „Bez mámy“ – ale jako turista navštěvující jen turistické destinace určitě nepoznáte tu PRAVOU AFRIKU!!!

Žádné komentáře:

Okomentovat